Amazing Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mara en Jeroen - WaarBenJij.nu Amazing Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mara en Jeroen - WaarBenJij.nu

Amazing Thailand

Door: Mara en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Mara en Jeroen

11 November 2010 | Thailand, Chiang Mai

Het grappige van een wereldreis is dat je de landen die je bezoekt niet meer vergelijkt met thuis, met Nederland, maar met het vorige land waar je bent geweest. In vergelijking met India is Thailand een paradijsje. Dingen lijken hier vanzelf te gaan, de mensen zijn behulpzaam en alles is goed geregeld. Het is er rustig (geen getoeter!), schoon (geen afval!) en ordelijk (geen overweldigende chaos!). De Thai spugen niet op straat en laten je, op de ietwat agressieve tuk tuk chauffeurs na, overal met rust. Hoe geweldig India ook is… Thailand is voor ons echt even een verademing.

Bangkok is een grote stad, maar als je net uit Mumbai komt, stelt het weinig voor. De neonlichten en harde dance-muziek op Khao San Road vallen in het niet bij de herrie, geuren en kleuren die je in Mumbai overal tegemoet komen. In plaats van veelkleurige sari’s overheerst hier de kleur oranje: het oranje van de Boeddhistische monniken die het straatbeeld hier bepalen. We zien hoe ze bij zonsopkomst door de stad trekken op zoek naar giften van gelovigen, in de vorm van eten en drinken. We zien hoe de laatste rijen van de bus en taxiboot voor hen worden gereserveerd. We zien hoe kleine jongetjes en rimpelige oude mannen hetzelfde lot ondergaan. En verder? Tempels, tempels, tempels. Gouden stupa’s, gouden zittende, liggende of staande Boeddha’s en de meest fantasierijke gouden versieringen. Een ochtendje sightseeing in Bangkok bezorgt ons een instant Stendhal-syndroom. Zoveel indrukken, zoveel pracht en praal. Zoveel goud en oranje.

En zoveel verleidingen! Khao San Road schreeuwt het uit: eten en drinken, massages en fish spa’s, nagemaakte merkkleding en kleurrijke sieraden. Overal verlokkingen, en ook op ons heeft het zijn uitwerking. Met name wat eten betreft, want overal in de stad koop je de heerlijkste lekkernijen gewoon op straat. Loempia’s, pannenkoekjes, padthai, gefrituurde kip, gefrituurde bananen, gefrituurde vis, curry met rijst, vers fruit (de meest bijzondere soorten!), hotdogs, noodle-soup. Voor elk wat wils, en voor onze begrippen vrijwel voor niks. Lekker Chang-biertje erbij, en klaar is kees!

Maar bovenal is Thailand ontspannen. De Thaise levensfilosofie rust op twee pilaren: sànùk (plezier) en het Boeddhisme. Goed, en de monarchie, want de koning is de langst zittende monarch ter wereld en daardoor zowat heilig. Overal zie je grote afbeeldingen van de koning en zijn vrouw, omringd door gouden versieringen, kaarsen en andere tierelantijnen. Geld en postzegels worden met respect behandeld, want bevatten de beeltenis van de koning. Sànùk is overduidelijk aanwezig in de Thaise samenleving. De Thai lachen uitbundig om slechte grappen of misverstanden, zijn altijd in voor een gesprekje en genieten opzichtig van hun overdadig aanwezige eten. Op zich een geruststellende gedachte dat niet alleen wij, maar ook de Thai zelf de hele dag door eten! Dankzij hun geloof zijn Thai behulpzaam en respectvol, maar verwachten dat ook van buitenlanders. Schoenen uit als je ergens naar binnen gaat, niet schreeuwen of ruziën in het openbaar en liever ook geen gezoen en gestreel. Hand in hand lopen kan nog net door de beugel.

Chiang Mai gebruiken wij in eerste instantie om inderdaad lekker te ontspannen. Ons guesthouse heeft een zwembad, dat in de schaduw ligt en ijskoud is, maar toch lekker om baantjes te trekken. We ondergaan voor het eerst een traditionele Thaise massage, waarbij in een uur je hele lichaam onder handen wordt genomen. En waarbij de masseuse overigens ook een groot gedeelte van haar eigen lichaam gebruikt. We laten de dode huid van onze voeten eten door zuiverende visjes in een fish spa, wat hilarische momenten oplevert omdat Jeroen niet zo goed tegen kietelen kan. Toegegeven, de eerste minuten is het een vreemd en niet zo comfortabel gevoel, maar daarna voelt het eigenlijk heel lekker. Volmaakt ontspannen wandelen we daarna over de zondagsmarkt.

De reden waarvoor we echter naar Chiang Mai zijn gekomen is een trekking door het nabij gelegen natuurgebied. Drie dagen lang trekken we met een gezellig groepje van acht gelukkig niet zo’n sportieve lotgenoten en een Thaise gids door de jungle. Weg uit de stad, weg uit de beschaving: alleen maar bergen, rivieren, flora en fauna. Overnachten in een bamboehut met uitzicht op prachtige rijstvelden, naast een kletterende rivier die als douche dient. ’s Avonds een kampvuurtje bouwen om warm te blijven, liedjes zingen en elkaar spookverhalen vertellen. Zwemmen in een ijskoude, maar adembenemend mooie waterval. We leren veel over Thailand, de cultuur en de mensen van Jack, onze gids, die voor de gelegenheid zijn beste vriend Nuy heeft meegenomen, een nogal stevig gebouwde Thai, die verdacht veel lijkt op de dikke Boeddha’s waar wij in Nederland allemaal zo dol op zijn. Een rasechte clown, die een lach op ieders gezicht weet te toveren met zijn grappen en grollen. Rijden op een olifant met tranen in de ogen, omdat het zo ontzettend wreed is om die machtige beesten zo behandeld te zien worden. Op het topje van de berg heerlijke noedels eten uit een bananenblad. Raften op een bamboevlot, waarbij het gebrek aan spanning in de rivier gecompenseerd werd met het opzettelijk in het water duwen van mensen op andere vlotten. Het lekkerste, vers bereide Thaise eten en de zelf gebrouwen Thaise rijstwhiskey waar Jack en Nuy elke avond heel dronken van worden. Drie onvergetelijke dagen, kortom, vol lichamelijke arbeid (die we overigens nog dagen zullen navoelen in onze Hollandse beentjes!) en gezelligheid.

Moe maar voldaan keren we terug naar Chiang Mai, waar we nog een nachtje zullen doorbrengen voordat we per boot over de Mekong naar Laos zullen vertrekken. Nieuw land, nieuwe avonturen. Gelukkig komen we over een maand of wat weer terug om de rest van dit geweldige land te ontdekken!

• 11 November 2010 - 10:21

Miriam:

Hoe jaloers willen jullie ons eigenlijk maken?

• 11 November 2010 - 11:12

Mama:

Ik kijk iedere dag of er weer een nieuw verslag van jullie is en ja hoor, eindelijk, weer zo'n geweldig verhaal wat de sfeer zo goed beschrijft, dat het (bijna) lijkt alsof je er zelf bij bent. Geweldig!

• 11 November 2010 - 12:06

Saskia:

Hee,
    wat een mooie verhaal weer zeg! (En die foto's... echt jaloersmakend!)
    Leuk dat jullie zo'n uitgebreide verslagen maken.. dat wordt een mooie bundel aan het eind van jullie reis!
    Geniet er van en ik wacht weer op het volgende verhaaltje!

Groetjes uit het koude Someren!
    xx

• 11 November 2010 - 12:21

Martijn Van Hemmen:

Leuk om te lezen! :)

• 11 November 2010 - 16:06

Karin:

Ok laat ik eerst even beginnen om jullie fijne gevoel nog eens extra te versterken.

Nederland: momenteel herfststormen, regen, regen en had ik al gezegd nog veel meer regen en een temperatuurtje van een graad of 10. Dus verlangen naar ons kikkerlandje hoeven jullie voorlopig niet.

Wederom prachtige foto's! Maar Thailand klinkt inderdaad als een paradijs, heerlijk zeg. Tommy zou zo met jullie willen ruilen, maar ja Karin in het vliegtuig, NOT hahaha!

Ik kijk nu al uit naar jullie volgende avontuur!

Dikke X

• 11 November 2010 - 18:32

Piet:

Het begin van jullie verhaal vind ik erg boeiend (de rest trouwens ook hoor). Alleen weet ik nog niet of het ook echt klopt. Vergelijken jullie echt met India of is de aankomst in Thailand een aangenaam vergelijk met wat je in Nederland gewend was? Het is maar een afvraging.
    Omdat blijkbaar iedereen jaloers is op jullie ga ik het daarover maar niet hebben. Ik geniet van onze traditionele najaarsstormen en regen. Ik geniet van een mooi stukje kunst wat ik net kocht. Kortom ik ben helemaal niet jaloers hoor (-:
    Dikke kus

• 11 November 2010 - 20:11

Marianne Regtop:

Mooie foto´s en Thailand lijkt me prachtig na jullie verslag! Leuk om te lezen!

• 12 November 2010 - 19:23

Je Kleine Sophietje:

alweer een leuk verhaal. zoals ik hoor weer een leuk en mooi land. wist je dat ze in die Aziatische landen ouderen enorm veel respect krijgen. ps:ik kan niet wachten voor jullie volgende verhaal. pps:ik mis jullie heel erg, ik hoop dat jullie veel plezier hebben. Veel liefs je kleine zusje.

• 12 November 2010 - 20:44

Lautjes:

Wat een prachtige foto's! Het lijkt de lonely planet wel...

Nooit een massage met 'happy ending' nemen he?!

KUS!

• 12 November 2010 - 22:37

Nanda:

Luister maar niet naar Laurens...
    Juist wel doen!
    Wereldreis=genieten

;-)

Mooi verhaal.
    Wil mijn volgende vakantie ook naar Thailand!

Veel plezier en

• 12 November 2010 - 22:37

Nanda:

veel liefde en een zoen.

• 14 November 2010 - 13:29

Kim:

Ik zit hier op mijn balkonnetje in de zon te genieten van het weer... en jullie wederom vermakelijke verhaal. Ik ben echt jaloers en dat mag iedereen weten. Dit moet stiekem toch iedereen willen?! De wereld verkennen in de veilige armen van je geliefde. Enjoy x

• 14 November 2010 - 14:38

Opa:

Het zijn heel mooie fotoos. Pas goed op elkaar bij het olifantenwassen. Bedankt voor de mooie kaarten. Ook oma kijkt, zelfs zonder internet, toe op een goed verloop van jullie reis.

• 17 November 2010 - 11:37

Hans:

ja hoor...wij zullen wel gewoon blijven werken..Volgens mij verzinnen jullie alles ook gewoon. Nou ik vind er lekker toch niks aan. Ik denk dat jullie ons gewoon zand in de ogen strooien en willen jullie niets liever dan weer gewoon lekker naar huis komen. Geeft niks hoor maar zeg dat dan gewoon!

gr.

Hans

• 21 November 2010 - 18:06

Je Kleine Sophietje:

o ja. voor je met een nieuw verhaal verder gaat. wil ik dit zeggen. happy birthday Jeroen met je 30ste verjaardag en nog vele jaren en een verdere prettige reis.

• 22 November 2010 - 03:56

Henk De Ruiter:

Wat een geweldige reis maken jullie! Leuke verhalen van ieder land. Waneer zijn jullie weer in Thailand? Ik zit tot en met half maart nl in Bangkok voor studie.
    Groeten,
    Henk

• 27 November 2010 - 09:48

Petra Klerken:

jeeee, wat een heerlijkheid!! ben benieuwd hoe jullie laos vinden. geniet ervan, hier vallen vandaag de allereerste (dikke!!)sneeuw vlokken.... en vanavond maandag-feest.;-)) Hoe ver weg moet dat voor jullie voelen, werk...
    groetjes!

• 28 November 2010 - 12:10

Jeroen:

Hoi Henk, leuk om iets van je te horen, ben benieuwd naar je studie. Wij arriveren 5 januari 2011 in Bangkok. Ik bel je als we er zijn. Groet, Jeroen