Last but not least: Brasil! - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Mara en Jeroen - WaarBenJij.nu Last but not least: Brasil! - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Mara en Jeroen - WaarBenJij.nu

Last but not least: Brasil!

Door: Mara en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Mara en Jeroen

09 September 2011 | Brazilië, Ilha Grande

Elf maanden nadat we ons afvroegen of India een goede plek was om een wereldreis te beginnen, stellen we ons nu vrijwel dezelfde vraag: is Brazilië een goed land om een wereldreis mee af te sluiten? Deze keer beantwoorden we hem echter met een volmondig ja, zonder twijfel. Brazilië is de perfecte plek om een wereldreis mee af te sluiten! Ruim vier maanden vertoeven we inmiddels in Zuid-Amerika. We hebben ons de taal min of meer eigen gemaakt, kijken niet meer op van hoogten boven de 4000 meter, zijn gewend aan het Indiaanse uiterlijk van de lokale bevolking, zingen vrolijk mee met reggaeton en salsaliederen. Maar in Brazilië is alles anders, alsof we ineens in een ander continent zijn. Het Portugees verstaan we amper en spreken we nog minder. De mensen zien er anders uit, net als het landschap. Het eten is anders en de caipirinhas onovertroffen. Het is warm, zonnig, bruisend. Dus ja, Brazilië is de ideale plek om onze laatste maand door te brengen.

Brazilië betekent warme, gastvrije mensen. São Paulo is onze eerste stop in dit immens grote land. Negentien miljoen mensen in één stad, een monster. Overal waar je kijkt zie je de oneindige skyline. Het zakelijk hart van Brazilië, een arbeidersstad, westers en rijk. Misschien niet representatief voor wat Brazilië verder te bieden heeft, maar voor ons een onvergetelijk begin. Als we goed en wel geïnstalleerd zijn in ons hostel, laten we Vladimir, die we een paar maanden geleden in Santiago leerden kennen, weten dat we in zijn stad zijn aangekomen. Een uur later staat hij voor de deur en neemt ons mee naar zijn huis, waar we met zijn hele familie, die ons met een dikke knuffel en kus onthaalt, de zondagslunch mogen meemaken. Feijoada, een typisch Braziliaanse stoofpot van varkensvlees en de in Brazilië haast onvermijdelijke bonen, en homemade caipirinhas. Heel veel handen- en voetenwerk, omdat wij het Portugees niet beheersen en het grootste deel van zijn familie beperkte kennis van het Engels en Spaans heeft. Maar wat een warme, hartelijke mensen! Bij het weggaan krijgen we een tasje met eten en blikjes bier mee, zodat we ’s avonds niet uit eten hoeven, en wordt ons op het hart gedrukt vooral terug te komen. Vladimir laat ons nog een stukje van zijn stad zien en brengt ons dan, moe maar voldaan en volkomen overrompeld en sprakeloos door het verloop van deze eerste dag, terug naar ons hotel.

Brazilië is de Amazone. We worden luie backpackers inmiddels. Eindeloze busreizen zien we niet meer zo zitten, en we willen natuurlijk wel uitgerust terug naar Nederland. En dus boeken we een aantal binnenlandse vluchten, waarmee we uiteindelijk tijd én geld besparen. Eerst vliegen we naar Manaus, een miljoenenstad midden in het Amazonegebied. We worden vrijwel meteen opgepikt door een reisagent en zijn broer en de volgende ochtend zitten we al in de jungle. We slapen in een drijvende lodge zonder elektriciteit, omringd door het pikzwarte water van de Rio Negro en vooral veel groen. We gaan piranhavissen met stukjes kip, die de piranha’s echter al heel snel niet meer interessant lijken te vinden. We vangen een babykaaiman, die we uitgebreid bewonderen terwijl onze gids een beetje angstig om zich heen blijft kijken, om zich ervan te verzekeren dat de moeder niet heeft besloten haar kindje persoonlijk bij ons te komen ophalen. We trekken door het regenwoud, leren allerlei medicinale planten en bomen kennen, maken zelf rubber en vangen een tarantula. We varen extra vroeg uit om de zon te zien opkomen, komen onverwacht een paar dolfijnen tegen en spotten een toekan. Avontuur alom, adembenemende mooie natuur en goed gezelschap.

Brazilië is muziek. Op de boot van
Manaus naar Belém, een ontspannen trip van vijf dagen, klinkt vanaf een uur of elf ’s ochtends keiharde forró uit de enorme speakers die akelig dicht bij onze cabine staan. Forró is een muziekstijl uit het noordoosten van Brazilië, waarin Afrikaanse drums zich vermengen met accordeon. De naam, zo leren wij later, is een verbastering van “for all”, waarmee de Brazilianen ooit probeerden ook buitenlanders naar hun muziek te laten luisteren. Niet onaardig trouwens, maar het feit dat de bardame op de boot slechts beschikking heeft over twee cd’s en we dus vijf dagen lang dezelfde liedjes moeten aanhoren, maakt dat we nu een lichte afkeur voor dit genre hebben ontwikkeld. In Salvador, de bakermat van de Afrikaanse cultuur in Brazilië, worden we verrast met spontane capoeirashows op straat en kleine kinderen die amper kunnen lopen maar al geweldig kunnen trommelen. Rio is samba, en hoewel het natuurlijk niet het juiste seizoen is voor het wereldberoemde Carnaval horen we de kenmerkende sambageluiden overal: in het voetbalstadion bij een wedstrijd van Flamengo, in de vele bars die Santa Teresa en Lapa rijk zijn, op straat.

Brazilië betekent zon, zee en strand. Van het wereldberoemde Copacabana in Rio tot de paradijselijke (en vrijwel lege!) stranden van surfdorp Itacaré, het drukke stadsstrand van Salvador op een zaterdagmiddag en het eindeloze witte zand op Ilha Grande, Brazilië is een topland voor zonaanbidders. Wat is er meer ontspannen dan aan het einde van een wereldreis onder het genot van een zojuist door een local uit een palmboom gehaalde kokosnoot kijken naar de golven die op het strand aanspoelen? Een surfsessie met uitzicht op prachtige baaitjes omringd door regenwoud? Een flinke hike en dan beloond worden met een van ’s werelds mooiste stranden? Of een overheerlijke açaí, een vrucht uit de Amazone die in sorbetvorm wordt geserveerd en waaraan dan allerlei ingrediënten worden toegevoegd, waaronder zelfs echte hagelslag, aan het einde van zo’n stranddag?

Dus ja, Brazilië is een mooie afsluiter van een wereldreis. Natuurlijk heeft het land ook zo z’n minder mooie kanten. Het enorme verschil tussen arm en rijk, de favelas van Rio en São Paulo, de criminaliteit, de buikkrampen en diarree waarmee wij uit het Amazonegebied kwamen. Maar wat voornamelijk bijblijft is de levensvreugde, de warmte en vrolijkheid, de muziek. It’s Brazil, zoals de locals zeggen, zo gaan de dingen hier. It’s Brazil and we love it!

• 08 September 2011 - 22:35

Hans Duif:

Ciao Mara,

Ins'Allah zit jij mij het eind van deze maand weer achter de broek voor Italiaanse lessen. Maar wat zal ik jullie geweldige, grandioze en ontroerende verhalen (plaatjes en praatjes) missen! Ik wens jullie heel veel sterkte met omschakelen. Vooral heel veel dank voor het mee laten leven van jullie wereld-trip!

Saluti tanti!

• 09 September 2011 - 07:40

Mama:

Hoi (bijna ex-) wereldreizigers,

wat hebben jullie ongelooflijk veel gezien en beleefd, het zal tijd kosten om dit allemaal te verwerken en weer te wennen aan het leven van een gewone loonslaaf. Net zoals iedereen heb ik ook enorm genoten van jullie verslagen en fotoreportages, maar toch ben ik ook heel blij dat we elkaar volgende week weer in levenden lijve kunnen zien. Geniet nog van het fantastische Brazilië (en zeker van de zon en de temperatuur, want dat zal hier in Nederland zeker een stuk minder zijn). Goede terugreis en tot volgende week.

xxxxxxx

• 09 September 2011 - 10:22

Peter En Karin:

Hallo Mara en Jeroen,

Alweer zo'n fantastisch verhaal met van die schitterende foto's. Helaas het laatste. Wat gaat een jaar toch snel. Het lijkt nog als de dag van gisteren dat we bij jullie in de tuin in de regen en kou aan het barbecuen waren. Gelukkig hebben we jullie geweldige reis mogen meebeleven door de reisverslagen die jullie regelmatig hebben geschreven. Ook wij zullen ze missen. Wij wensen jullie nog een fijne laatste week toe en we zien elkaar weer in Nederland, in ieder geval met Kerst (hi,hi,hi) en Mara, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag a.s. zondag. Het zal wel nooit meer voorkomen dat je deze in Brazilië viert, dus geniet er maar van.

Dikke knuffel van ons
    xxxxxxxxxxxxx

• 09 September 2011 - 14:19

Je Kleine Sophietje:

jullie hebben gelijk met dit verhaal, dit land lijkt alles te hebben, van mooie surfstranden tot mooie natuur. het is leuk dat je bij zo'n reis telkens weer nieuwe mensen ontmoet en ze later weer terug ziet. leuke foto Jeroen, je lijkt net op het standbeeld.ik hoop jullie weer snel terug te zien

• 09 September 2011 - 19:36

Marianne:

Jullie laatste reisverslag, en weer een prachtige! Het zit er bijna op, geniet er nog even van samen. Een goede terugreis gewenst met een ongetwijfeld warm welkom thuis.

Groetjes!

• 09 September 2011 - 20:25

Jochem:

breng ons de keiharde, zachte en daartussen gewone middelmatige forro! nog een paar dagen. kijk elkaar diep in de ogen. kus omhels elkaar. kijk samen nog een laatste keer achterom. zuid-amerika, een reis om de wereld in 365 dagen.
    draai die film nog duizend maal af wanneer je terug bent. te beginnen samen met ons.
    x

• 10 September 2011 - 07:22

Gerry:

Hey luitjes,

Het is allemaal geweldig en prachtig!!!! Helaas loopt jullie "reisje " op 'n eindje
    Zóóôóóóóóóóó jammer!!!!!
    Het mooie is dat je dit gaat afsluiten met je verjaardag. Dat is best bijzonder zo aan de andere kant van de plas.
    Het nadeel is (heb ik zelf 'n paar x ondervonden) dat je de mensen die je het meest lief hebt dubbel zo hard mist!!! Niettemin heb het leuk nog!!!!!

See you

• 11 September 2011 - 12:57

Sarah (Geleijnse!!!):

O, wat herken ik jullie gevoel. Wat is Brazilië toch een heerlijk, geweldig land met fantastische mensen.
    Ondertussen kan ik niet wachten om jullie weer te zien.
    Voor het eerst heb ik het gevoel dat de tijd is gevlogen!
    Eindelijk komen jullie terug. Yeah!!

Dikke zoen en nog een fantastische week!

• 11 September 2011 - 18:16

Je Kleine Sophietje:

happy birthday Mara, en nog vele jaren. ik hoop dat jij en Jeroen het leuk zullen vieren. en ik hoop jullie weer snel terug te zien. Groetjes je kleine zusje.

• 16 September 2011 - 20:10

Miriam:

Brazilie = jullie zien! Kort maar krachtig nog even snel twee daagjes met jullie meegepakt. Wij genieten nog even verder van al dat moois en lekkers en zien jullie snel weer in Rotterdam!

X van Jeroentje en Koningin Beatrix!!