Een reis om de wereld in 353 dagen - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Mara en Jeroen - WaarBenJij.nu Een reis om de wereld in 353 dagen - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Mara en Jeroen - WaarBenJij.nu

Een reis om de wereld in 353 dagen

Door: Mara en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Mara en Jeroen

16 September 2011 | Brazilië, Parati

16 landen, 4 continenten. 38 stempels in ons paspoort, en 4 visa. Een kleine 86793 kilometer. 22 vluchten. 10 bootreizen van totaal 194 uur. 11 treinreizen van totaal 86 uur. En héél veel busreizen van totaal nog meer uur (de langste was in elk geval zo’n 23 uur). 6186 kilometer in ons Australische campertje, en nog eens 4233 in zijn Nieuw-Zeelandse broertje. 15 motortjes gehuurd en daarop zo’n 1800 kilometer getoerd. Nog wat kilometers in auto’s, jeeps, taxi’s, tuktuks, riksja’s, paarden, olifanten, fietsen. En héél veel gelopen, met of zonder 15 tot 20 kilo op de rug. In 94 hostels overnacht, waarvan 2 keer luxe, 1 keer zelfs met jacuzzi op de kamer, 24 met een slecht bed, 16 met een héél slecht bed. 3 logeerpartijtjes. 2 keer in een tent. 2 keer op een boot. Een paar keer in de jungle. Verschillende keren in bamboehutjes, waarvan 1 keer in een boomhut op een prachtig privéstrand op een onbewoond eiland. En heel wat keren proberen te slapen in een bewegend voertuig, zij het een bus, een boot, of een trein. 3 nieuwe wereldwonderen gezien (Taj Mahal, Cristo Redentor en Machu Picchu), en ook nog een aantal genomineerden die volgens ons ook best op de lijst hadden mogen staan (Angkor Wat, Sydney Opera House). 3 natuurlijke wereldwonderen (Great Barrier Reef, Iguazú, Halong Bay). Daarnaast heel veel plekken en gebouwen die gewoon heel indrukwekkend waren, van die plekken die je al zo vaak op foto’s of televisie hebt gezien en waar je dan ineens in real life voor staat: Petronas Towers in Kuala Lumpur, de paradijselijke stranden van Thailand, Tuol Sleng en de Killing Fields in Cambodja, de hoge toppen van de Andes). Ontelbare vreemde en prachtige diersoorten gezien – walvissen, (baby)schildpadden, toekans, alligators, een luiaard, apen, pinguïns, dolfijnen, zeehonden, krokodillen, pythons, tarantula’s en een tor die zo groot is als je hand – en vooral eentje ook niet, de tijger. 144 bijzondere, mooie, interessante, grappige mensen ontmoet. Heel veel nieuwe vrienden gemaakt. 16 nieuwe culturen leren kennen. Een nieuwe taal leren spreken en in 7 talen ‘hallo’ , ‘dankjewel’ en ‘tot ziens’ leren zeggen. Bergen nieuwe kennis opgedaan. Een week naar school geweest. Leren duiken. Zo’n 300 dagen op slippers gelopen. Samen 9 paar slippers versleten. Slechts 1 keer (echt) belazerd. Duizenden keren ‘nee’ gezegd. 500 keer onderhandeld over prijzen. 353 keer ontbeten, 353 keer geluncht en 353 keer gedineerd. 23 keer gebarbecued, 98 keer zelf gekookt. Een keer of 3 heel erg dronken geworden, maar toch zeker zo’n 1000 biertjes gedronken. 53 verschillende soorten bier geproefd. Heel veel slechte wijn, en 1 hele goede van 25 jaar oud. Eigenlijk maar 1 keer echt heel ziek geweest, wel iets vaker diarree. 57 keer de was op de hand gedaan. Te vaak een koude douche. Een bruiloft van goede vrienden, de geboorte van het eerste kindje van een goede vriendin, de verhuizing van weer een andere goede vriendin (en nog heel wat andere belangrijke dingen) gemist. Biertjes drinken in Stalles, of De Witte Aap, of gewoon bij iemand op de bank gemist. Vrienden en familie soms heel erg gemist. 5 keer bezoek ontvangen, 2 keer bij iemand op bezoek gegaan. Op 4000 meter hoogte uit een vliegtuig gesprongen, maar ook op 4000 meter hoogte gehiked. 10 keer gesnorkeld. Een twintigtal zware, maar prachtige hikes gemaakt. 6 bergen beklommen. 1 keer op het ijs van een gletsjer gelopen. In 3 landen gesurfd. 3 keer in een waterval gedoucht. Op héél veel prachtige stranden van de zon genoten. 16 Lonely Planets versleten. 19 weblogs geschreven. 230 reacties op ons weblog, waar wij altijd heel blij van werden. 53448 foto’s gemaakt (en ook heel veel weer weggegooid). 324 zonnige dagen, 28 regenachtige dagen en 1 dag sneeuw. 1 riskante grensovergang…

En verder… hebben wij ons minstens 300 keer verbaasd. 250 keer verwonderd. 100 keer gelukkig geprezen. 200 keer dankbaar geweest. Een keer of 5 heimwee gehad. En 353 keer genoten. Een reis om de wereld in 353 dagen, een reis die nu toch echt bijna ten einde is. Wat begon op 1 oktober 2010 op Schiphol, eindigt ook daar op zondag 18 september 2011, half 12.

• 16 September 2011 - 04:47

Je Kleine Sophietje:

dat is een mooie afsluiting van jullie wereld reis. ik hoop jullie snel weer te zien

• 16 September 2011 - 05:35

Saskia:

Wat een cijfers!!! Word er stil van... Klinkt als een geweldige ervaring waar je nog minstens 5 keer zolang kunt nagenieten!! Goede reis terug en in oeder geval tot op 1e kerstdag! Xx

• 16 September 2011 - 05:41

Nichtje Suus:

Pffffff ik ben ff sprakenloos hoor! Ik denk dat je over een tijdje aan je lijstje toe kan voegen:" mijn 1e boek uitgebracht!"
    Zo zie je maar hoeveel emoties er in 1 jaar kunnen zitten!
    Zooooo mooi verwoord!
    Goede reis!
    X

• 16 September 2011 - 06:47

Gerry:

Tsjaaaa, zo maak je nog us iets mee hé!!!
    GEWELDIG!!!! Zeker voor herhaling vatbaar niet dan, ja toch ?
    Wij wensen jullie 'n hele GOEDE REIS terug!!!!!!!! (pas goed op jezelf!)

See you (Soon!) xxx

• 16 September 2011 - 06:48

Mama:

AWSOME!!!!!!!!!!

En dan ben ik nu voor de laatste keer blij met jullie weblog en aanstaande zondag nog veel blijer met de "life" versie.

• 16 September 2011 - 07:36

Ronald En Caroline:

Geweldig! Wat een ervaring! We hebben jullie een jaar lang gevolgd en genoten van jullie verhalen. Goeie terugreis gewenst enne succes met het wennen in Nederland (want dat zal best wennen zijn....)
    Saluti, Ronald e Caroline

• 16 September 2011 - 07:52

Peter En Karin:

Ik krijg er spontaan een brok van in mijn keel als ik jullie laatste verhaal lees, maar jullie hebben een brok ervaring opgedaan. In ieder geval nogmaals goede reis en a.s. zondag een geweldig weerzien met al degenen die jullie het meest gemist hebben.

Dikke kus,
    Peter en Karin

• 16 September 2011 - 09:56

Sarah:

Geweldig!!! Ik ben zo benieuwd naar alle verhalen en cijfers die jullie nog niet met ons gedeeld hebben. Want wat hebben jullie veel meegemaakt.
    Laten wij hier in Nederland ervoor zorgen dat jullie genoeg meemaken, zodat jullie niet binnen een week avonturen - heimwee krijgen!!!
    Nog HEEL even genieten. Een hele goede reis en tot snel (kanniewachten.nl)
    Dikke zoen Sarah.

• 16 September 2011 - 15:47

Hans:

En........een aantal mensen honderden tranen laten huilen bij jullie vertrek. Honderden tranen zullen dus ook wel weer stromen bij jullie thuiskomst. Ennuuh ...er was ook nog één potje schaak.

Hans

• 16 September 2011 - 20:14

Miriam:

Kippenvel...

• 16 September 2011 - 20:15

Miriam:

En ik ben vooral onder de indruk van die 53.448 foto´s... Ik kom ze snel een keer allemaal bekijken ;-)

• 16 September 2011 - 23:28

Hans Duif:

Ciao,

De eerste keer dat ik deze laatste blog las, was ik zo overdonderd dat ik even dacht dat jullie het zelf vergeten waren: met jullie 19 geweldige blogs en talloze grandioze foto's moeten jullie toch ook tientallen mensen heel blij, (heel) vaak jaloers, soms ontroerd maar vrijwel altijd geraakt hebben. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik er 1 van was.
    Happy landings!

Saluti tanti!

• 20 September 2011 - 18:14

Miss Greening IFAD:

Lekker milieubewust zeg! ;)